Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Polish English
Teatr im. Wandy Siemaszkowej jest instytucją artystyczną Województwa Podkarpackiego

 

Rzeszowskie Spotkania Teatralne VizuArt Festiwal Scenografów
i Kostiumografów

16–24 listopada 2013

 

16 listopada (sobota) godz. 19.00
Teatr im. H. Modrzejewskiej, Legnica
Ariano Suassuna „Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa”
spektakl konkursowy


 „Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa” fot. K. Budrewicz
 

Przekład Witold Wojciechowski, Danuta Żmij
Reżyseria Piotr Cieplak
Scenografia Andrzej Witkowski
Muzyka Kormorany: Paweł Czepułkowski, Michał Litwiniec
Konsultacja dramaturgiczna Robert Urbański
Występują: Magda Biegańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Zuza Motorniuk, Paweł Palcat, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Paweł Wolak, Lech Wołczyk


Teatr Modrzejewskiej w Legnicy zaprasza na misterium. W programie palmy, kolorowe pióra i piękne tancerki. Ale też przebaczenie dla największych grzeszników. (…) Cieplaka wydają się interesować dużo bardziej niż przykładanie opowieści Suassuny do polskich realiów, odpowiedzi na pytania o sprawy ostateczne, którym wagi bynajmniej nie odbiera swobodna, farsowa forma tej opowieści – grzech, zbawienie, to, kim dziś są siły dobra i zła.
Spektakl Cieplaka zachwyca wizją plastyczną Andrzeja Witkowskiego – nie zdążymy na dobre nacieszyć się przytulną budką portierki, kiedy na scenie pojawi się fantastyczna palma, której pień zbudowano z kilkudziesięciu plastikowych doniczek, tancerze w bajecznie kolorowych kostiumach, a na huśtawkach zawieszonych nad sceną pojawią się anioły.


Magda Piekarska
„Gazeta Wyborcza”

Czas trwania: 160 min
Ceny biletów: parter 70 zł, balkon 60 zł


„Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa” fot. K. Budrewicz
 

 

 

18 listopada (poniedziałek) godz. 19.00
Teatr Provisorium, Lublin
Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow”
spektakl konkursowy


 
„Bracia Karamazow” fot. M. Rukasz

Przekład Cezary Wodziński
Adaptacja i reżyseria Janusz Opryński
Asystent reżysera Adam Woronowicz
Scenografia Jerzy Rudzki, Robert Kuśmirowski
Kostiumy El Bruzda, Jerzy Rudzki
Opracowanie muzyczne Marek Dyjak
Ruch sceniczny Tomasz Bazan
Wizualizacje Aleksander Janas
Światło Jan Piotr Szamryk
Dźwięk Jarosław Rudnicki
Występują: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziński, Romuald Krężel, Łukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek Żerański

Oglądając lubelskich „Braci”, prawie trzy godziny siedzi się jak na szpilkach. Nie ma chwili znużenia obrazami, zmęczenia dialogami. (…) Przyglądamy się drodze duchowej postaci, jakby to był najszybszy na świecie film akcji. Dylematy i pragnienia bohaterów, ekscytujące napięcia i zakazane spekulacje są tu wyrażone jasno i czysto. Samo mówienie równa się rozumieniu. (…) Opryński zrobił spektakl z rzędu tych, które nie dają zasnąć, bo coś po nich zaczyna nam gadać w mózgu. Do których nieustannie wracamy pamięcią, analizujemy jeszcze raz i jeszcze.


Łukasz Drewniak
„Dziennik Gazeta Prawna”


Czas trwania: 180 min
Ceny biletów: parter 80 zł, balkon 70 zł

 
„Bracia Karamazow” fot. M. Rukasz

 

 

19 listopada (wtorek) godz. 19.00
Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce
Jolanta Janiczak „Caryca Katarzyna”
spektakl konkursowy


„Caryca Katarzyna” fot. M. Walczak

 

Reżyseria Wiktor Rubin
Scenografia Mirek Kaczmarek
Występują: Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska-Ośka, Edward Janaszek, Joanna Kasperek, Wojciech Niemczyk, Tomasz Nosinski, Andrzej Plata, Beata Pszeniczna, Marta Ścisłowicz, Dawid Żłobiński


Jesteśmy na carskim dworze, ale eleganckie suknie i mundury wiszą na manekinach, wysoko nad sceną. Tworzą wyeksponowaną, pałacową konstelację przygotowanych ról – scenografię Mirka Kaczmarka (…).
W tym spektaklu nie chodzi o opowiadanie na nowo losów „prawdziwej”, historycznej Zofii von Anhalt-Zerbst. Twórcy spektaklu nie walczą o rehabilitację władczyni czy rewizję jej losów – ale przyglądają się temu, jak powstaje biograficzna fantazja. (…) Sztuka pokazuje, jak współczesna wyobraźnia wytwarza z zachowanych resztek czyjegoś życiorysu produkty masowego użytku – filmy, piosenki, seriale. A pod pozorem mówienia o „uniwersalnych tematach” w historycznym kostiumie przedstawia nasze marzenia czy problemy.


Witold Mrozek
„Gazeta Wyborcza”

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych!


Czas trwania: 100 min
Ceny biletów: parter 60 zł, balkon 50 zł

 
„Caryca Katarzyna” fot. M. Walczak

 

 

20 listopada (środa) godz. 19.00
Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych
Paweł Demirski „O dobru” 
spektakl konkursowy


„O dobru” fot. B. Sowa

 

Reżyseria i światła Monika Strzępka
Scenografia Michał Korchowiec
Muzyka Jan Suświłło
Występują: Małgorzata Białek, Angelika Cegielska, Andrzej Kłak, Agnieszka Kwietniewska, Rozalia Mierzicka, Filip Perkowski, Mirosława Żak


Spektakl jest manipulacją doskonałą. Wydawało mi się, że twórcy znają każdy mój nerw i wszystkie wrażliwe punkty – i chyba nie tylko ja czułem się najzwyczajniej na świecie rozbrojony; nagi i bezbronny (…),czułem intymną bliskość z aktorami. (…)
Jak nazwać ten spektakl? Manifest? A może traktat? Na pewno jest to próba stworzenia wspólnoty – ale nie wspólnego frontu, nie bojówki. To próba nauczenia głośnego wyrażania opinii przez wszystkich, bez względu na poglądy – podejmowania dyskusji, kiedy zamyka się nam usta lub próbuje się wmówić, że problemy nie istnieją. Żeby było lepiej, trzeba zmienić mentalność. Scena pełna jest egoistów, ale to nie wszystko: widownia pełna jest egoistów. Zespół nie ma problemu, żeby dać widzowi to odczuć. (…)


Tomasz Kaczorowski
Nowa Siła Krytyczna


Czas trwania: 160 min
Ceny biletów: parter 60 zł, balkon 50 zł

 
„O dobru” fot. B. Sowa
 

 

 

21 listopada (czwartek) godz. 19.00 Millenium Hall
Teatr Nowy im. K. Dejmka, Łódź
„I IFIGENIA”
spektakl konkursowy


„I IFIGENIA” fot. P. Płanik

Na podstawie „Ifigenii w Aulidzie" Eurypidesa w przekładzie Jerzego Łanowskiego
Dramaturgia Szczepan Orłowski
Reżyseria, choreografia, światło Tomasz Bazan
Kostiumy, realizacja video, kamera live Patrycja Płanik
Muzyka i opracowanie muzyczne Marcin Janus
Współpraca scenograficzna Martin Shwitzsh, Patrycja Płanik
Współpraca kostiumograficzna Aleksandra Adamczuk
Realizacja światła, projekcje video Maciej Połynko
Występują: Tomasz Bazan, Mirosława Olbińska, Sławomir Sulej, Piotr Trojan

Agamemnon, chcąc zapewnić powodzenie wyprawie pod Troję, postanawia złożyć w ofierze córkę. Do miasta zwabia ją obietnicą małżeństwa, a kiedy podstęp zostaje odkryty, Ifigenia zgadza się poświęcić swoje życie za cenę społecznej równowagi. Bazan i Orłowski przepisali oryginalną sztukę Eurypidesa, tworząc współczesną, jasną , ale pozostawiającą przestrzeń do własnej interpretacji, opowieść o człowieku – jego emocjach i słabościach, prawdzie i kłamstwie. (…)
Spektakl to eleganckie i dopracowane w każdym szczególe widowisko z elementami tańca.


Magda Stefańska II
www.plasterlodzki.pl

Czas trwania: 80 min
Ceny biletów: 70 zł


„I IFIGENIA” fot. P. Płanik

 

 

22 listopada godz. 19.00
Teatr im. W. Siemaszkowej, Rzeszów
Adam Słowik „Boguduchawinni”
spektakl konkursowy


„Boguduchawinni” fot. J. Paszkowski
 

Reżyseria i opracowanie muzyczne Krzysztof Galos
Scenografia Matylda Kotlińska
Choreografia Dariusz Brojek
Reżyseria świateł Bary
Videoprojekcje Aleksander Grzebalski
Występują: Dagny Cipora, Robert Chodur, Mateusz Mikoś, Marek Urbański, Beata Zarembianka


Blisko połowę sztuki „Boguduchawinni” Adama Słowika oglądamy przekonani głęboko, że zaserwowano nam atmosferkę z komediowego serialu. Lecz kiedy zostaje wydobyte na jaw nasze moralne stłamszenie szybko tracimy humor. Bo nikt nie lubi żeby mu zaglądać na dno poranionego sumienia. (…)
Utrzymane w kojącej bieli i błękitach scenografia i kostiumy Matyldy Kotlińskiej przewrotnie do połowy spektaklu sugerują, że widz może liczyć na takie same relaksacyjne odczucia odnośnie treści całego przedstawienia. Kiedy okazuje się, że jednak nie może liczyć, oprawa plastyczna spektaklu zaczyna być świetnym, ironicznym kontrapunktem dla jego całości.


Andrzej Piątek
„Dziennik Teatralny”

Czas trwania: 110 min (1 przerwa)
Ceny biletów: parter 40 zł, balkon 30 zł 


„Boguduchawinni” fot. J. Paszkowski

 


24 listopada (niedziela) godz. 19.00
Teatr Miejski im. W. Gombrowicza, Gdynia
Sofokles „Antygona”
zakończenie Festiwalu


„Antygona” fot. P. Manasterski
 

Przekład Stanisław Hebanowski
Reżyseria i scenografia Leszek Mądzik
Kostiumy Zofia de Ines
Choreografia Zbigniew Szymczyk
Muzyka Marek Kuczyński
Występują: Monika Babicka, Beata Buczek-Żarnecka, Olga Barbara Długońska, Marcin Franc, Marta Kadłub, Rafał Kowal, Leon Krzycki, Piotr Lewicki, Piotr Jacek Makowski, Agata Moszumańska, Elżbieta Mrozińska, Dawid Pelowski, Andrzej Redosz, Bogdan Smagacki, Dariusz Szymaniak, Małgorzata Talarczyk, Maciej Wizner, Grzegorz Wolf, Mariusz Żarnecki,


Twórcy słynnej Sceny Plastycznej KUL udało się stworzyć uniwersalną opowieść o konflikcie między polityką a moralnością, ale też między rozumem a racjami serca. Ujmująca jest – jak zawsze u Mądzika – warstwa plastyczna. O tym, że w tej inscenizacji widać wyraźne odniesienia do malarstwa Caravaggia, świadczy już pierwsza scena. Dopełnieniem warstwy plastycznej są kostiumy Zofii de Ines, a nastrój znakomicie buduje muzyka Marka Kuczyńskiego.


Jan Bończa-Szabłowski
„Rzeczpospolita”


Czas trwania: 70 min
Ceny biletów: parter 80 zł, balkon 70 zł

 
„Antygona” fot. P. Manasterski

 

 

Wydarzenia towarzyszące:


Wystawa Centrum Scenografii Polskiej pt. „Teatr może zaistnieć wszędzie. Teatr w przestrzeniach miasta”


Wystawa 14 Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego

 

 

 


 
Teatr im. W. Siemaszkowej, 35-010 Rzeszów, ul. Sokoła 7/9, (+48) 17 853 27 48