04. Festiwal Nowego Teatru
– 56. Rzeszowskie Spotkania Teatralne

Rzeszów 17–26 listopada 2017

 

Spektakle prezentowane podczas
Festiwalu Nowego Teatru

17 listopada 2017, godz. 19:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

DZIENNIK ANNY FRANK (DENNÍK ANNY FRANKOVEJ)

Štátne divadlo w Koszycach (Słowacja)

 

reżyseria i choreografia: Ondrej Šoth

scenariusz: Ondrej Šoth, Zuzana Mistrikova

muzyka : Ondrej Šoth

dramaturgia: Zuzana Mistríková

scenografia: Jaroslav i Miroslav Daubravovci

kostiumy: Ľudmila Várossová

wideo: Vasyl Sevastyanov

obsada: Táňa Pauhofová, Jozef Marčinský, Eva Sklyarová, Daria Ivanenko, Giorgia Bergamasco, Ami Fujikawa, Elena Chetvernya, Lilla Babos, Daria Ivanenko, Marek Šarišský, Šimon Stariňák, Lyudmyla Kolimečkov, Silvia Borsetti, Maksym Sklyar, Sergii Iegorov, Vasyl Sevastyanov, Igor Pashko, Františka Vargová, Peter Rolik, Dalibor Fabián, Marcel Medvecz

 

Anna Frank – uznana przez magazyn Time za jedną z najważniejszych osób XX wieku – była niemiecką żydówką, ukrywającą się wraz z rodziną przez nazistami w czasie II wojny światowej. Jej dziennik, który stał się inspiracją dla twórców tego eksperymentalnego spektaklu tanecznego, to świadectwo życia w ukryciu, ale także trudnego dojrzewania trzynastoletniej dziewczyny, która nie traci nadziei w obliczu wydarzającej się katastrofy.

Prezentacja spektaklu będzie miała miejsce dzięki współpracy nawiązanej pomiędzy Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie a słowackim Państwowym Teatrem w Koszycach.

 

 

18 listopada 2017, godz. 17:00, Mała Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Michael Müller

BEZE MNIE

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

 

przekład: Iwona Nowacka

reżyseria: Tomasz Cymerman

scenografia: Karolina Mazur

muzyka: Filip Kaniecki

obsada: Sylwia Gola, Miłosz Karbownik, Łukasz Stawarczyk (gościnnie)

 

Co wydarza się, gdy rzeczywistość wirtualna staje się realnością? Tomasz Cymerman próbuje odsłonić przed widzami skutki nakładania się różnych rzeczywistości. Czy młodzi, zagubieni, zbuntowani i przerażeni światem ludzie – bohaterowie tego spektaklu – są w stanie doświadczać jeszcze miłości i akceptacji?

 

 

19 listopada 2017, godz. 18:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

BĘDZIE PANI ZADOWOLONA, CZYLI RZECZ O OSTATNIM WESELU WE WSI KAMYK

Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu

 

reżyseria: Agata Duda-Gracz

scenografia: Agata Duda-Gracz

muzyka: Jakub Ostaszewski

ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski

reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk

kostiumy: Agata Duda-Gracz

asystenci reżysera: Dagmara Olewińska, Natasza Sołtanowicz, Sylwia Gola, Maciej Hanusek

asystentki scenografki: Alicja Trzcińska, Aleksandra Kołodziejska

Obsada: Dorota Abbe, Bożena Borowska-Kropielnicka, Gabriela Frycz, Karolina Głąb, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Edyta Łukaszewska, Anna Mierzwa, Julia Rybakowska, Maria Rybarczyk, Marta Szumieł, Łukasz Chrzuszcz / Łukasz Schmidt (gościnnie), Radosław Elis, Michał Kocurek, Mateusz Ławrynowicz, Szymon Mysłakowski, Andrzej Niemyt, Bartosz Nowicki (gościnnie), Ildefons Stachowiak, Mariusz Zaniewski

 

Reporter Wiesław Łuka w książce „Nie oświadczam się” opisał historię zbrodni dokonanej przez kilku mężczyzn, której świadkiem była cała wieś; zamordowano kobietę w ciąży, jej męża i dwunastoletniego brata. Agata Duda-Gracz zainspirowana tamtym wydarzeniem, przenosi je w czas wesela lat 90-tych, by nakreślić zbiorowy portret Polaków. Kicz, chamstwo, namiętności, niespełnione ambicje i religijny fanatyzm – czy nie wydaje się to znajome?

 

 

20 listopada 2017, godz. 19:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

Fiodor Dostojewski

ŚW. IDIOTA

Teatr Polski w Bielsko-Białej

 

adaptacja i reżyseria: Janusz Opryński

scenografia: Jerzy Rudzki

kostiumy: Monika Nyckowska

muzyka: Rafał Rozmus

multimedia: Aleksander Janas

obsada: Oriana Soika, Marta Gzowska-Sawicka, Wiktoria Węgrzyn, Anna Figura, Jagoda Krzywicka, Daria Polasik-Bułka, Rafał Sawicki, Mateusz Wojtasiński, Tomasz Lorek, Grzegorz Sikora, Michał Czaderna, Kazimierz Czapla, Adam Myrczek, Piotr Gajos, Grzegorz Margas, Sławomir Miska, Jerzy Dziedzic

 

W adaptacji Dostojewskiego Janusz Opryński pozostaje wierny propozycji filozofa Pawła Wodzińskiego, który w 2000 roku napisał o rosyjskich jurodiwych, obłąkanych, pomyleńcach i głupcach, jako o tych którzy z rozmysłem przyjmują maskę szaleństwa, aby ukrywać pod nią mądrość. Diagnoza reżysera brzmi: „Cały świat drży. (…) oś świata przesunie się, na ukos. I nie pomoże poczciwa Lizawieta Prokofiewna Jepanczyn, próbując ratować świat, wierząc, że stary porządek nas jeszcze raz ocali.”

 

 

21 listopada 2017, godz. 19:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

Witold Gombrowicz

ŚLUB

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wanda Kowalska

muzyka: Jacek Wierzchowski

reżyseria światła: Krzysztof Sendke

obsada: Grzegorz Młudzik, Joanna Matuszak, Grzegorz Falkowski, Jędrzej Wielecki, Magdalena Żak, Magdalena Maścianica, Arkadiusz Buszko, Michał Świtała

 

„Ślub” Gombrowicza to dramat formy – Anna Augustynowicz miesza więc porządki snu, historii, pamięci, indywidualnych przeżyć oraz rytuału, by odsłonić ich konstrukcję. Jednak gdy ten ostatni, jako jedyny przynoszący potencjał przemiany, staje się kolejnym konceptem i maską rzeczywistości – przemieniania się w świecką religię polityczną, niosącą niebezpieczeństwo nacjonalizmu.

Jury Konkursu Klasyka Żywa nagrodziło reżyserkę za „czystość formy, lojalność wobec znaczeń tekstu i odkrywczość jego interpretacji, a także za wydobycie współczesnego sensu utworu bez nachalnej aktualizacji.”

 

 

22 listopada 2017, godz. 20:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

Jan Czapliński

BZIK. OSTATNIA MINUTA

Teatr Współczesny w Szczecinie

reżyseria: Ewelina Marciniak

dramaturgia: Jan Czapliński

scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska

muzyka: Maja Kleszcz

choreografia: Izabela Chlewińska

asystent reżysera: Wojciech Sandach

muzyka na żywo: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak

obsada: Magdalena Wrani-Stachowska, Adam Kuzycz-Berezowski, Konrad Beta, Maria Dąbrowska, Arkadiusz Buszko, Michał Lewandowski, Wojciech Sandach, Maja Kleszcz, Wojciech Krzak

 

Turyści, podglądacze nowych światów, przemierzający mityczny(?) Wschód – to bohaterowie metateatralnego spektaklu jednej z najbardziej intrygujących reżyserek młodego pokolenia. Ewelina Marciniak zabiera widzów w podróż, która okazuje się być ucieczką od codziennego znużenia. Czy współczesne podróże oznaczają jeszcze odkrywanie nowych miejsc, ludzi i zwyczajów, czy może już tylko potrafimy „podbijać świat” i konsumować kolejne, uwodzące nas obrazy?

 

 

 

23 listopada 2017, godz. 19:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

GDYBY PINA NIE PALIŁA TO BY ŻYŁA

Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

 

reżyseria i choreografia: Cezary Tomaszewski

scenariusz: Aldona Kopkiewicz

asystentki reżysera i współpraca dramaturgiczna: Marta Aksztin (PWST Kraków), Klaudia Hartung-Wójciak (PWST Kraków)

scenografia i kostiumy: BRACIA (Agnieszka Klepacka + Maciej Chorąży)

stylizacja fryzur: Kacper Rączkowski

światło: Antoni Grałek

opracowanie muzyczne i przygotowanie wokalne: Weronika Krówka

muzyka: Abba, Aguilera, Beethoven, Couperin, Czajkowski, Debussy, Dowland, Eurythmics, Handel, S. Joplin, Mozart, Ponchielli, Purcell, Reichgott, Spears, Wagner

obsada: Weronika Krówka (gościnnie), Joanna Łaganowska, Rozalia Mierzicka, Irena Wójcik, Włodzimierz Dyła (gościnnie), Rafał Kosowski, Filip Perkowski, Dariusz Skowroński, Piotr Tokarz

Pożegnanie zmarłej reformatorki tańca Piny Bausch czy próba uchwycenia jej mitu? Dokument, biografia, koncert, teatru tańca czy farsa? Cezary Tomaszewski wraz z wałbrzyskimi aktorami zmagają się ze swoimi uzależnieniami: od dymu papierosowego, sztuki, władzy oraz artystycznych i życiowych mistrzów.

 

 

 

25 listopada 2017, godz. 19:00, Duża Scena Teatru im. W. Siemaszkowej

Władysław Stanisław Reymont

CHŁOPI

Teatr Powszechny w Warszawie

adaptacja, reżyseria: Krzysztof Garbaczewski

scenografia: Krzysztof Garbaczewski, Jan Strumiłło

kostiumy: Sławomir Blaszewski

wideo: Robert Mleczko

muzyka: Jan Duszyński

reżyseria światła: Bartosz Nalazek

opracowanie tekstów: Karolina Kapralska

asystent reżysera: Radosław Mirski

obsada: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Anna Ilczuk, Magdalena Koleśnik, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka, Julia Wyszyńska, Grzegorz Artman, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor, Grzegorz Falkowski, Michał Jarmicki, Andrzej Kłak, Mateusz Łasowski, Paweł Smagała (gościnnie), Kazimierz Wysota

 

Tak o poprzednim sezonie teatralnym pisał Dariusz Kosiński: „Gdyby pominąć wątki polityczne i medialne, jego bohaterem byłby na pewno Krzysztof Garbaczewski.”

Reymontowska wieś Lipce w spektaklu tego reżysera staje się miejscem odsłonięcia polskiej mentalności, a także ludzkiego ducha, podporządkowującemu się cyklowi natury. We współczesnych Lipcach istnieją problemy przemocy wobec kobiet, wykluczenia społecznego i zagrożenia środowiska naturalnego. Nie ma już jednak ludzi, a tylko zwięrzęco-robotyczno-ludzkie hybrydy.

 

26 listopada 2017, godz. 18:00, Duża Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

DO DNA

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie

reżyseria, scenariusz i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim

dramaturgia: Włodzimierz Szturc

scenografia, kostiumy, projekcje i światło: Mirek Kaczmarek

kierownictwo muzyczne i aranżacje: Dawid Sulej Rudnicki

choreografia: Maćko Prusak

przygotowanie wokalne: Justyna Motylska

asystentka reżysera: Natalia Orkisz (III r. WRD)

obsada: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy).

 

Studenci w swoim spektaklu dyplomowym pod wodzą Ewy Kaim wydobywają zapomniane pieśni, w nadziei na poznania źródła mocy i tajemnicy świata. Krytycy zachwycali się maestrią wykonania, a także głębokimi emocjami i rodzącą się energią, przemieniającą widzów we współodczuwającą wspólnotę.

Połóżmy się wraz z artystami „na dnie istnienia” i usłyszmy to, czego na co dzień nie słychać.

 

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

24 listopada 2017, godz. 17:00, Duża Scena Teatru Maska (ul. Mickiewicza 13, Rzeszów)

BIEGUNY

Centrum Kultury w Lublinie we współpracy z Teatrem Maska w Rzeszowie

 

scenariusz i reżyseria: Paweł Passini

asystent reżysera: Grzegorz Grecas

współpraca scenariuszowa: Paulina Tchurzewska

projekcje: Maria Porzyc

scenografia i kostiumy: Marta Góźdź

reżyseria światła: Damian Bakalarz

reżyseria dźwięku: Tomasz Kraśkiewicz

obsada: Ewa Mrówczyńska, Jadwiga Domka, Paweł Janyst, Malwina Kajetańczyk, Klaudia Cygoń, Jarosław Tomica

 

Nadwrażliwa i pokaleczona jednostka, zmuszana do bycia bohaterem, ucieka z kraju przebrzmiałego od narodowych klisz. Paweł Passini opowiada historię romantyka Cypriana Kamila Norwida, „zwichniętego geniusza” (jak pisali o nim jemu współcześni), który wyrusza w straceńczą podróż na Biegun Północny. Gdy siedzimy na widowni przebrani w stroje pingwinów – on mówi o nas, Polakach, w sposób cyniczny i bezwzględny.

 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

 

Patroni medialni