Spektakle poza konkursem



Beksiński. Obraz bez tytułu, reż. Jerzy Satanowski Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów) Pierwszy na świecie spektakl inspirowany życiem i twórczością Zdzisława Beksińskiego artysty, którego losy i sztuka fascynują współczesnych. Muzyczne, multimedialne widowisko w reżyserii wybitnego kompozytora Jerzego Satanowskiego oddaje klimat surrealistycznego świata obrazów sanockiego malarza, eksponując napięcie, jakie się rodzi pomiędzy artystą a jego dziełem Nie jest to jednak reportaż ani dokument sceniczny o życiu sławnego malarza. To raczej teatralny esej o artyście i malarstwie, powracający do pytań, które zadawał sobie także Beksiński – jaki jest sens sztuki, jaką cenę płaci się za całkowite oddanie twórczości, czy dzięki sztuce człowiek jest w stanie przetrwać w absurdalnym świecie. Spektakl jest wypełniony muzyką, poezją, pieśniami, a przede wszystkim obrazami Beksińskiego, które są jego osią narracyjną i dominantą.To wysmakowane dzieło zarówno dla miłośników teatru, jak i malarstwa czy muzyki. fot. Maciej Mikulski Czas trwania 95 min
  Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy, reż. Kuba Falkowski Teatr im. S. Jaracza (Łódź) Spektakl – zrodzony z inspiracji sztuką Witolda Wandurskiego, napisaną w formie ludowej, religijnej przypowieści dla sceny robotniczej – wydobywa na pierwszy plan dramat egzystencjalny, podejmując temat śmierci, strachu przed nią i pragnienia nieustannego oddalania jej od siebie. Oryginalny projekt Kuby Falkowskiego i Sebastiana Majewskiego opiera się na stworzeniu teatralnej wspólnoty aktorów i widzów, w której łatwiej mówić o naszych lękach i z tych lęków się wyzwalać. Zachęcamy do włączenia się do tej niezwykłej wspólnoty i zatańczenia na cześć śmierci, która... siedzi na gruszy! fot. Marcin Nowak Czas trwania 85 min
  Macabra Dolorosa, albo rewia DADA w czternastu piosenkach z monologami, reż. Paweł Szarek Teatr Nowy (Kraków) Spektakl dla widzów od 18. roku życia! UWAGA: Wykorzystywane są silne światła stroboskopowe i dym. Muzyczne show nawiązujące do dadaistycznej rewii i niemieckiego kabaretu noir. Spektakl oparty na motywach historii Katarzyny W., tekstach z Medei, listach Magdy Goebbels oraz materiałach dotyczących spraw słynnych dzieciobójczyń. W duchu dokonań ekspresjonistów i surrealistów opowiedziana zostanie historia przemocy, szaleństwa i upadku człowieka w jego najbardziej intymnej i organicznej sferze – rodzicielstwa. Przejmujący portret kobiety/matki w kontekście totalitaryzmu, choroby i depresji! W mistrzowskim wykonaniu Katarzyny Chlebny (także autorki scenariusza) usłyszeć będzie można  – często po raz pierwszy przetłumaczone na język polski  – piosenki Nicka Cave’a, The Tiger Lillies, Marilyn Manson, Einsturzende Neubauten, Cinema Strange, The Dresden Dolls, Grinderman i innych, a także autorskie utwory napisane specjalnie na potrzeby przedstawienia. fot. Studio Silent Tales Czas trwania 90 min
Jednak Płatonow wg Antoniego Czechowa, reż. Paweł Miśkiewicz PWST im. L. Solskiego (Kraków) Dyplomowy spektakl krakowskiej szkoły teatralnej to nie tylko prezentacja talentów i możliwości młodych adeptów sztuki aktorskiej, ale także wypowiedź pokoleniowa na temat rzeczywistości, której nie są w stanie sprostać. To opowieść o tym, jak prędko dopada nas miałkość istnienia, a ulotna zmysłowa bliskość, traktowana jako remedium na wszelkie braki i egzystencjalne problemy, pozostawia po sobie wyłącznie rozczarowanie. Młodzi aktorzy chcieli stworzyć spektakl o potrzebie konsekwencji w realizacji swoich marzeń i planów, w doskonaleniu się w trudnej sztuce bycia człowiekiem, wreszcie – w osiąganiu maksimum szczęścia i rozwoju własnego „ja”, bez pogwałcenia prawa do tego samego innych osób. Czy naprawdę – mimo doświadczenia poprzedników zapisanego w wielkiej literaturze i naukowych dysertacjach  – nie sposób przerwać tego zamkniętego kręgu rozczarowań? Czy rzeczywiście w każdą matrycę procesu samorozwoju wdrukowana jest konieczności kompromisów i ran zadawanych sobie i innym? Czy Płatonow, jego wieczne nienasycenie i niezdolność do prawdziwej miłości, to naprawdę nieuleczalna choroba? Jednak Płatonow? fot. Ewelina Konior-Słowińska Czas trwania 160 min (1 przerwa)   Galeria 2016 Festiwal Nowego Teatru 2016
Powrót