Mistrz i Małgorzata

Czy arcydzieło światowej literatury, które od dziesiątków lat cieszy się powodzeniem i jest wystawiane na deskach teatrów całego świata, można jeszcze przedstawić w sposób odkrywczy? Czy najbardziej pomysłowe i oryginalne rozwiązania sceniczne mogą ogarnąć całe bogactwo genialnej powieści i iść w parze z jej głębokim przesłaniem?

Zapraszamy na elektryzujące wydarzenie artystyczne — pierwszą w historii rzeszowskiego Teatru inscenizację  "Mistrza i Małgorzaty" Michaiła Bułhakowa!

Przygotowana z dużym rozmachem teatralnym, a zarazem wierna duchowi powieści inscenizacja, bez wątpienia dostarczy niezwykłych wrażeń —  zarówno wielbicielom twórczości pisarza, jak i tym, którzy dzięki teatrowi będą ją dopiero dla siebie odkrywać .

Miłosna historia Mistrza i Małgorzaty, biblijne wydarzenia w ogrodzie Piłata, seans czarnej magii w Teatrze Variété, wielki bal u samego Szatana. W spektaklu znajdą swoje miejsce wszystkie najważniejsze przestrzenie arcydzieła Michaiła Bułhakowa.

Bo „Mistrz i Małgorzata” to nie tylko fascynująca opowieść o mrocznym  świecie Wolanda. To  rzecz o fundamentalnych i ścierających się ze sobą pojęciach, jak dobro i zło, miłosierdzie i egoizm. Fantastyczna lekcja o dobrych ludziach, ich przywarach i o szatańskich sztuczkach — nie tylko w Moskwie lat 30-tych XX wieku. O czym jeszcze?

 

       Nie na darmo powieść „Mistrz i Małgorzata” jest nazywana arcydziełem i księgą ksiąg. Mnogość wątków, tematów, myśli, jakie w swym dziele zawarł Bułhakow, jest tak bogata i tak wielowymiarowa, że nie można tego z niczym porównać i ciężko ogarnąć nawet po kilku czytaniach. Ilu będzie czytających, tyle też będzie interpretacji. Jedni będą upierali się, że jest to książka o czystej miłości, inni mówili, że o władzy i manipulacjach, kolejni, że o wierze i miłosierdziu. Ja natomiast myślę, że niestety jest ona o tym wszystkim. Niestety, bo przy pracy nad inscenizacją tego dzieła jest to odrobinę przytłaczające i w finale reżyser i tak musi na coś położyć nacisk. Na co go kładzie? Oczywiście na to, co będzie mu najbliższe. W końcu każdy reżyser robi spektakl o sobie.

      Bo czy w ogóle warto robić kolejną inscenizację „Mistrza i Małgorzaty” i pokazywać lekturę, którą wszyscy znają? Uważam, że ma to sens tylko wtedy, kiedy artysta chce powiedzieć o niej coś więcej, może podsunąć nowe znaczenia. I właśnie to robię. Próbuję odkryć tę powieść na nowo. Pokazać ją moimi oczami i zinterpretować w taki sposób, w jaki ,wydaje mi się, nikt  przede mną jej nie interpretował.

 

                                               Cezary Iber

 

Kod QR
2019-03-30

Dagny Cipora, Klaudia Cygoń (gościnnie), Karolina Dańczyszyn, Żaneta Homa (gościnnie), Justyna Król, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Krzysztof Boczkowski (gościnnie), Robert Chodur, Waldemar Czyszak, Sławomir Gaudyn, Paweł Gładyś, Józef Hamkało, Marek Kępiński, Michał Kurek (gościnnie), Paweł Majchrowski (gościnnie), Adam Mężyk, Mateusz Mikoś, Grzegorz Pawłowski, Kacper Pilch (gościnnie), Stanisław Twaróg (gościnnie), Robert Żurek

Michaił Bułhakow

Cezary Iber

Grzegorz, Leokadia Anna i Igor Przebindowie

Robert Rumas, Tomasz Brzeziński

Marzena Wodziak

Małgorzata Depta

Cezary Iber

Maciej Zakrzewski

Michał Jankowski