Słowo od Dyrektora Teatru z Ostrawy



Přál bych si, aby první ročník Transmisje zahájil novou, dlouhou tradici setkávání našich měst a jejich umělců. A jsem rád, že se ostravská (a jedno těšínské) divadla mohou prezentovat v tak dobré společnosti, protože festival působící v této zeměpisné a umělecké aglomeraci až dosud chyběl.

První ročníky festivalů bývají ročníky pilotními a ty slouží jako takové crash-testy, při nichž se metodou ohledáním nečekaných nedostatků určí strategie dalšího, již bezchybného vývoje. V případě festivalu Transmisje to tak úplně neplatí, neboť festival je putovní. Co letos zažívá poprvé Jan Nowara, ředitel Řešovského divadala a iniciátor celého festivalu, bude v příštím roce poprvé zažívat Peter Himič, ředitel divadla v Košicích. A v dalším roce já. Pilotních ročníků bude tolik, kolik bude pořadatelských měst, což kromě každoroční porce oragnizačního adrenalinu bude znamenat i jednu zásadní věc: festival bude s každým rokem zcela jiný.

Jmenovatelem festivalu Transmisje tedy nebude jedno místo, ale jedna myšlenka.

Počtem obyvatel a svou rozlohou je Ostrava v Evropském měřítku malým městem. Byť třetí nejlidnatější město v Čechách má méně obyvatel než například polská Bydhošť. Přesto má 6 profesionálních divadelních scén, vlastní soubor opery, baletu a muzikálu, i další nezávislé umělecké scény. Transmisje jedním z těch dobrých impulzů prezentovat ostravu jako umělecky velmi různorodý celek.

Jiří Nekvasil
ředitel


 
Chciałbym, aby pierwsza edycja Festiwalu TRANS/MISJE rozpoczęła nową, długoletnią tradycję spotkań naszych miast i ich artystów. Bardzo się cieszę, że ostrawskie teatry (i jeden cieszyński) mogą zaprezentować się w tak doborowym gronie, ponieważ dotychczas brakowało takiego festiwalu w tej historycznej i artystycznej aglomeracji.

Pierwsze edycje festiwali bywają edycjami pilotażowymi i służą jako tak zwane crash-testy, podczas których metodą prób i nieoczekiwanych błędów wyznacza się strategie dalszego, prawidłowego rozwoju. W przypadku festiwalu TRANS/MISJE będzie to wyglądało nieco inaczej, ponieważ jest to festiwal wędrowny. To, co dzisiaj przeżywa po raz pierwszy Jan Nowara, dyrektor rzeszowskiego Teatru i inicjator całego festiwalu, w przyszłym roku będzie doświadczeniem Petera Himiča, dyrektor Państwowego Teatru w Koszycach, a w następnym roku również ja. Pilotażowych edycji będzie więc tyle, ile jest miast-partnerów festiwalu. Ta zmienność, oprócz dostarczenia zespołom corocznej porcji organizacyjnej adrenaliny, będzie oznaczała przede wszystkim, że festiwal z każdym rokiem będzie zupełnie inny.

Organizatorem festiwalu TRANS/MISJE nie jest więc jedno miasto, lecz jedna myśl.

Zarówno pod względem ilości mieszkańców, jak i pod względem powierzchni Ostrawa jest małym miastem w skali europejskiej. Będąc trzecim najbardziej zaludnionym miastem w Czechach ma mniej mieszkańców niż na przykład polskie miasto Bydgoszcz. Jednak pomimo tego posiada sześć profesjonalnych scen teatralnych, własny zespół opery, baletu i musicalu oraz inne niezależne sceny artystyczne. TRANS/MISJE są jednym z tych pozytywnych impulsów do zaprezentowania Ostrawy jako bardzo różnorodnej artystycznej całości.

Jiří Nekvasil
dyrektor

 

 

Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE zrealizowano dzięki wsparciu: