Spektakle 2015



KURKA WODNA – KATASTROFA JEST CORAZ BLIŻEJ według Stanisława Ignacego Witkiewicza

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie reż. Jan Nowara Zapraszamy na metafizyczny seans w wirtualnym kosmosie! Kurka Wodna to najdoskonalsza realizacja Witkacowskiej teorii Czystej Formy, czyli świat, w którym to, co nierzeczywiste jest kluczem do Tajemnicy Istnienia. W odmiennych stanach świadomości zagadki bytu „same się zgadują”, zaś „Nieskończoność woła ludzi ku sobie głosem tajemnic”… Do niezwykłego świata Witkacego wlewa się z siłą żywiołu rzeczywistość: rewolucja, która dziś korzysta z globalnej sieci. Kurka Wodna katastrofa jest coraz bliżej to spektakl multimedialny, w którym wizje sceniczne przenikają się z obrazami z sieci, a teatralna wyobraźnia konkuruje z ostrym przekazem rzeczywistości on-line. Zapraszamy do Teatru Nowej Generacji! fot. Maciej Mikulski  

AFRYKA Agnieszki Jakimiak

Teatr Polski w Bydgoszczy reż. Bartek Frąckowiak „Afryka jest daleko, Afryka jest dla nas niedostępna, Afryka jest niemożliwa”. My, Europejczycy, niewiele wiemy o Afryce. Dlatego stworzyliśmy Naszą Afrykę, utkaną z rozmaitych stereotypów podszytych z jednej strony lękiem, z drugiej – fascynacją. Spektakl bydgoskiego teatru – uznawanego za jedno z najciekawszych miejsc na teatralnej mapie Polski – nie jest opowieścią o Afryce. To historia kilkunastu pojęć, obrazów, wyobrażeń, które wędrują po Europie od czasów kolonializmu, poprzez okres dekolonizacji, aż do dzisiaj, przesłaniając rzeczywistość Czarnego Lądu. Ryszard Kapuściński, którego dzienniki z afrykańskich podróży tworzą punkt odniesienia dla twórców spektaklu, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych był świadkiem odzyskiwania niepodległości przez Ghanę, Kongo, Nigerię, Mozambik i wiele innych krajów. Podążając jego śladami, współcześni artyści bezlitośnie demaskują procesy, które doprowadziły do ponownego uzależnienia Afryki od Europy – zarówno na płaszczyźnie politycznej i ekonomicznej, jak w wymiarze fantazmatycznym. Spektakl zaszokuje tych, którzy sądzą, że Afryka jest odległym kontynentem…

Nagroda dla Klary Bielawki za rolę Odnalezionego Dziennika na 55. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych

fot. Magda Hueckel
 

AKTORZY ŻYDOWSCY Michała Buszewicza

Teatr Żydowski w Warszawie reż. Anna Smolar Spektakl jest próbą sportretowania grupy o niejasnym statusie, w której zarówno słowo „aktorzy”, jak i „żydowscy” bywa kwestionowane. Skazani na nieustanne próbowanie pierwszej sceny spektaklu, którego premiera od kilkudziesięciu lat nie ujrzała światła dziennego, uciekają w opowieści o sobie, odsłaniając paradoksy swojego losu. Losu ludzi zniewolonych przez upraszczające etykiety i oczekiwania widowni, uwięzionych w przeszłości, uzależnionych od rytualnych „ćwiczeń z pamięci”. Szóstka aktorów prowadzi opowieści oparte na własnych życiorysach, doświadczeniach, wahaniach. Żaden z nich nie może jednak zagwarantować, że powie tylko prawdę. Ta fantazja oparta jest na osobistej opowieści, ale daleka od dokumentalnej prawdy. Zmyślenie bywa więcej warte, kiedy gwarancją jego prawdziwości staje się własna twarz. Ale czy twarz aktora może być wiarygodna? Zapraszamy na spektakl stworzony z pamięci, muzyki i znakomitego aktorstwa! fot. Magda Hueckel
 

GRAŻYNA Adama Mickiewicza

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie reż. Radosław Rychcik Wielka bitwa z zakonem krzyżackim przeniesiona na boisko do koszykówki przy wtórze chóru gospel! Zapraszamy na spektakl, który domyka „romantyczną trylogię” Radosława Rychcika – laureata wielu prestiżowych nagród, w tym Paszportu „Polityki”. Historia kobiety, która walczy i to walczy w sensie dosłownym. W przebraniu męża – litewskiego księcia – bierze udział w bitwie z Krzyżakami i łączy skłóconych braci, by wspólnie zwrócili się przeciwko wrogowi. Przedstawienie jest próbą uchwycenia wzorca bohaterki „pięknej i odważnej”, która wkracza na terytorium zdominowane przez mężczyzn. Rychcik prezentuje niezwykłą wizję historii rozpływającej się w popkulturze, w której tekstowi Mickiewicza towarzyszy wciągająca muzyczna oprawa. W ślad za twórcami zachęcamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie: „kim, do cholery, jest Grażyna?” fot. Paweł Topolski Uwaga: spektakl wyjazdowy! Autokary zostaną podstawione na parkingu przy Teatrze o godz. 17.30 (odjazd o godz. 17.40). Powrót do Rzeszowa planowany jest około godz. 21.45 (wyjazd z Tarnowa o godz. 20.40)
 

nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego

Narodowy Stary Teatr w Krakowie reż. Monika Strzępka W spektaklu inspirowanym Nie-Boską komedią centralną postacią jest sam Zygmunt Krasiński – narcystyczny katastrofista gnębiony przez prorocze wizje i lęki, opętany antysemicką pasją. Z woli twórców Poeta spotyka się z Hrabią Henrykiem, Orciem, Wilkiem z Wall Street, Pankracym, Przechrztą oraz Barbarą Niechcic, Sarą Kane i wieloma innymi, nieoczywistymi postaciami. Scena staje się miejscem konfrontacji romantycznej wizji wieszcza, który w XIX wieku przewidywał przyszłość Polski i świata („odrodzenie się rodu ludzkiego przez krew i zniszczenie form starych”) ze współczesną wrażliwością najbardziej radykalnego duetu w polskim teatrze, znanego z artystycznej i społecznej bezkompromisowości. Tym razem jednak – jak pisano po premierze – bojowe zawołanie buntowników zmienia się w „skowyt przerażenia”.

Spektakl został wyróżniony wieloma nagrodami, w tym Grand Prix 40. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Grand Prix Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni i główną nagrodą w 21. edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

fot. Magda Hueckel
 

KLĘSKI W DZIEJACH MIASTA Agnieszki Jakimiak

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiegow Kaliszu reż. Weronika Szczawińska Spektakl Weroniki Szczawińskiej to muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jedną metropolią. Z inspiracji Niewidzialnymi miastami Italo Calvino zrodziła się próba poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera obcy i nieodgadniony kształt. Pośród katastrof, plag i epidemii twórcy spektaklu poszukują historycznych fundamentów w teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby istnieć… Zapraszamy na sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk – teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni. fot. Bartek Warzecha
 

PODRÓŻ ZIMOWA według Elfriede Jelinek (w przekładzie Karoliny Bikont)

Teatr Polski we Wrocławiu reż. Paweł Miśkiewicz Sześć kobiet i sześć wcieleń Elfriede Jelinek sugestywnie wykreowanych przez aktorki Teatru Polskiego oraz znaną kompozytorkę i wokalistkę Maję Kleszcz, opętaną duchem Schuberta i polskimi demonami. Proza noblistki ożywiła w sześciu szamankach archaiczną pamięć ciała. W natchnieniu tańczą słowami, muzykują, wrzeszczą i żartują. Zapraszamy na niezwykłe i intymne spotkanie z tekstem Jelinek, która przygląda się sama sobie oraz prawidłom i fantazmatom rządzącym otaczającą ją rzeczywistością. Relacje międzyludzkie poddane mechanizmom wymiany rynkowej, niemożność emocjonalnego i fizycznego zaspokojenia, trauma samotności, niedostosowania i rozpadu – to wszystko składa się na twórczość austriackiej noblistki, podszytej osobistym bólem.

Spektakl został wyróżniony trzema głównymi nagrodami aktorskimi na 55. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (dla Krzesisławy Dubielównej, Małgorzaty Gorol i Ewy Skibińskiej).

Nominacja do siódmej edycji Nagrody Kulturalnej "Gazety Wyborczej – Wrocław" WARTO w kategorii Teatr dla Małgorzaty Gorol

fot. Natalia Kabanow
 

KARSKIEGO HISTORIA NIEPRAWDZIWA Szymona Bogacza

Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze reż. Julia Mark Ta historia mogłaby – a może nawet chciałaby – wydarzyć się naprawdę. Karski jako bohater, ikona, człowiek sukcesu! To dzięki niemu Niemcy wraz z aliantami wygrali wojnę, współczesny świat stał się kolorowy, a ludzie pławią się w szczęściu. XXI wiek nie wyglądałby tak pięknie, gdyby nie Jan Karski – sprawca ocalenia milionów Żydów wysłanych do obozów w bydlęcych wagonach. Ludzie z uśmiechem wspominają podróże Karskiego, ucieczki Karskiego i wygraną Karskiego – wygraną dobra ze złem, które nie zdążyło się dokonać… Twórcy tego śmieszno-gorzkiego spektaklu z gatunku political fiction stawiają nam przewrotne pytanie: czym mógłby być Holocaust w oczach społeczeństwa pozbawionego traumy? Zapomnianym wybrykiem historii czy pożywką dla popkultury? Widowisko mocne, kontrowersyjne, wzruszające i bardzo muzyczne! Spektakl walczy w finale 21. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej Przedstawienie nagrodzone w plebiscycie „Nowin Jeleniogórskich” Srebrnym Kluczykiem w kategorii Najlepszy Spektakl fot. Magda Kępińska
 

PORTRET DAMY według Henry'ego Jamesa

Teatr Wybrzeże w Gdańsku reż. Ewelina Marciniak Konwencja melodramatu, zapożyczona z dziewiętnastowiecznej powieści o młodej, ponętnej i pozornie wyzwolonej Amerykance wrzuconej w realiach wiktoriańskiej Anglii, staje się pretekstem do snucia ponadczasowej opowieści o katastrofie. Każda z postaci Portretu damy – począwszy od Isabeli Archer, poprzez angielskiego lorda i zubożałą francuską arystokratkę, a na zwykłej służącej skończywszy, przeczuwa wiszące nad nią fatum, które niweczy wszelkie działania i odbiera całą nadzieję na przyszłość. To właśnie w poczuciu zagrożenia i rozczarowania rzeczywistością twórcy spektaklu odnajdują wspólne bohaterom i współczesnym Europejczykom gorzkie doświadczenie rzeczywistości. „Fatalne” jest również ciało Isabeli, wirujące między obrazami Londynu, Paryża, Florencji, Rzymu. Stanowi bowiem źródło zgubnych instynktów, nad którymi nie da się zapanować. Obudzone kobiece usta i piersi, wymykające się wszelkiej racjonalnej logice, stają się zagrożeniem dla porządku świata, tańcząc z widmami nadchodzącej rewolucji… Widowisko, którą z rodziło się z zabawy sentymentalną aurą „kobiecej literatury”, oczarowuje oryginalną formą i dynamicznym aktorstwem w połączeniu z etno-jazzowym koncertem na żywo! Spektakl zalecany dla widzów od 15. roku życia.  „W PORTRECIE DAMY Ewelina Marciniak tworzy teatr współczesny à rebours, podpinając jego energię pod XIX-wieczny sceniczny tranzystor. Efekt jest znakomity."

Paweł Soszyński, Dwutygodnik

fot. Magda Hueckel

Na zakończenie festiwalu niespodzianka Poza konkursem spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST (Wrocław) w roku akademickim 2014/2015

LEW NA ULICY Judith Thompson

reż. Cezary Iber Historia zaczyna się z pozoru prosto: była sobie piękna dziewczynka, którą na stercie śmieci zjadł lew. Okrutny, prowokacyjny i zarazem zabawny spektakl, oparty na rekonstrukcji tajemniczej zbrodni, jest próbą zrozumienia, co się stało, że stało się właśnie tak. Dlaczego jeden przyjmuje rolę oprawcy, a ktoś inny – ofiary. Gdzie są źródła zła, przemocy i przebaczenia? A przecież nie ma złych dzieci, wszystkie dzieci są dobre, tylko rodzice nie zawsze. Zasiewają nasionko bestii, która musi pożerać innych, by zacząć żyć. A bestia śpi w każdym z nas, zakorzeniona głęboko w traumach z przeszłości, karmiona poczuciem krzywdy i żalem do najbliższych. Kiedy się obudzi, nikt nie jest bezpieczny… A co, jeżeli bestia będzie chciała zrozumieć, kim jest i dlaczego tak postąpiła? Dlaczego rozrywa zębami i szarpie pazurami? A co, jeśli bestia będzie chciała dokonać aktu oczyszczenia i zadośćuczynienia? A co, jeśli bestia jest chorym mordercą, a my podróżujemy po jego wspomnieniach? Witamy w głowie psychopaty! Spektakl zalecany dla widzów od 16. roku życia. fot. Słuchacze Wrocławskiej Szkoły Fotografii AFA

Powrót na stronę główną Festiwalu Nowego Teatru


Powrót