Koniec, początek - soma - Duża Scena

Koniec, początek – somaposzukuje w obrębie naszej cielesności odpowiedzi na pytanie, czym jest ciało niepodległe. Soma to ciało, będące nie tylko powłoką skórną, układem kostnym, mięsem, mięśniami, ale przede wszystkim drogą do duchowości i doznania istoty bytu. To teatr fizyczny, szukający w dekonstrukcji zdarzenia ruchowego chwil autentyzmu. Na scenie tancerze stają przed widzem, mówiąc w swoim imieniu, co myślą i jak czują niepodległe ciało, czym jest dla nich wolność. Tancerze w swojej podróży przez cielesność przechodzą przez kilka przestrzeni: przeszłości, wewnętrznego odczuwania chwili obecnej, kontaktu z innymi, ze światem. Ta droga kończy się rytuałem przejścia poza treści społeczne, moralne, kulturowe, które budują ich codzienność i wpływają bezpośrednio na ich ciała.

"Tancerze będą opowiadać szczątki swoich historii rodzinnych sprzed stu lat, będą dzielić się z widzem swoimi myślami na temat wolności, szukać niepodległości swojego ciała względem siebie oraz widza, poszukiwać tożsamości, przepływu, autentyzmu, wspólnoty, duchowości jako ludzie, tancerze, Rzeszowianie, Polacy...Gdyby można było usłyszeć coś, co najchętniej nazwałabym głosem mięsa ciała, które do nas mówi, być może znalazłyby się tam jakieś wskazówki. Jak znajdujemy je w snach, gdzie z bezsłownych głębin przemawiamy do siebie naocznie i bezpośrednio, gdzie pytanie nie czeka na czyjąś odpowiedź, bo to my sami jesteśmy i pytaniem i odpowiedzią. Gdybyśmy mogli zrozumieć bezpośrednią mowę naszego ciała, wówczas poszlibyśmy za tym głosem ostatecznym, mówiącym do nas z samej głębi bytu, bo byłby to nasz własny głos."

Jolanta Brach-Czaina, filozofka
„Metafizyka mięsa”

 

Marta Bury – aktorka, tancerka, choreografka, socjolog. Autorka ponad czterdziestu choreografii teatralnych m.in.: „Salome” O. Wilde’a w reż. O. Żiugżdy w Teatrze Maska w Rzeszowie, „Trzy siostry” A. Czechowa w reż. M. Miklasz w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, „Iwona, księżniczka Burgunda” W. Gombrowicza w reż. M. Miklasz w Teatrze Nowym w Poznaniu, „Odys, wracaj do domu” M. Bartnikowskiego w reż. Marcina Bikowskiego w AT w Białymstoku, a także „Edyp”, „Okamgnienie”, „Kołysanka”, „Wyprawa na żmirłacza”, „Ogrody przyjemności” – wszystkie dla Teatru O.de.la.

Kilkakrotnie nagradzana za choreografie m.in. do spektakli: „Kołysanka” (2004), „Duszno” (2007), „Łagodna” (2016) oraz za role teatralne na festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Laureatka nagrody Marszałka Województwa Podkarpackiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Prezydenta Miasta Rzeszowa, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Rzeszowskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Pełna kultura”, w którym zrealizowała spektakle: „Bobok” (2012), „Macondo” (2010), „Siostry” (2011).

Teatr O.de.la istnieje od 2014 r. W repertuarze ma takie spektakle jak: „Harey”, „Edyp”, „Okamgnienie”, „Łagodna”, „Wyprawa na żmirłacza”, „Ogrody przyjemności”. Z Teatrem O.de.la współpracuje dziewięć osób, tancerek i tancerzy. Spektakle zespołu można oglądać w siedzibie Teatru Maska, w Rzeszowie oraz na polskich festiwalach.


choreografia: Marta Bury
muzyka: Maciej Maciaszek
kostiumy, scenografia: Tomasz Przeszłowski
ruch tworzą: Magda Widłak, Anna Dako, Olga Bury, Joanna Jaworska-Maciaszek, Tomasz Hołubowicz, Paweł Grala
produkcja: Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie i Fundacja Teatr O.de.la.

tancerze: Katarzyna Paluch, Olga Bury, Magdalena Widłak, Tomasz Przeszłowski, Tomasz Hołubowicz, Tomasz Kuliberda, Anna Puzio, Agnieszka Kramarz, Adrian Szydełko.

czas trwania: 70 minut

 

 

Miejsce: Duża Scena