06. FNT/ WIŚNIOWY SAD
Data i czas wybranego wydarzenia: 22-11-2020 godz. 18:00:00Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Antoni Czechow
WIŚNIOWY SAD
22.11 (niedziela) godz. 19:00/ Duża Scena
SPEKTAKL KONKURSOWY
Historia rosyjskiej arystokratki wracającej z Paryża do prowincjonalnej posiadłości, której istotną część stanowi tytułowy wiśniowy sad, jest parabolą współczesnych niepokojów i emocji. Majątek staje się areną dla wewnętrznego konfliktu bohaterki, która waha się między sprzedażą a utrzymaniem ziem rodzinnych, jednocześnie próbując dokonać rozrachunku z bolesną przeszłością.
Wiśniowy sad w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego jest powrotem do czechowowskich rozważań na temat kondycji człowieka, jego natury i słabości. Klasyka dramatu dziś wystawiana jest często w ujęciu postdramatycznym. Kielecki spektakl proponuje widzom realistyczne, linearne ujęcie historii szlacheckiego rodu stojącego w obliczu życiowej zmiany, zapoznając ich tym samym z klasyczną formą komunikowania scenicznego. Przedstawienie zasłużyło na pozytywne oceny krytyków, którzy docenili reżyserski koncept, aktorstwo oraz warstwę wizualną.
Fragmenty recenzji:
„Wiśniowy sad” Krzysztofa Rekowskiego rozpoczyna się na tle wiśniowych kotar, a scena zasłana jest wiśniowymi serpentynami. Inscenizacja jednak nie opowiada w ten sposób o tytułowym sadzie, który rzadko rodzi owoce […]. Nawiązuje raczej do filmów Davida Lyncha, w których czerwone kotary symbolizują irracjonalność działań i podświadomość bohaterów. Twórcy kieleckiego przedstawienia chcą bowiem zrozumieć bohaterów Czechowa i spotkać ich z dzisiejszą widownią. Zastanawiająca irracjonalność tych bohaterów zdaje się wynikać właśnie ze sfery podświadomości – z zaplątania w związki, własne wyobrażenia i resentymenty […]. Rekowski pozytywnym bohaterem spektaklu czyni więc – wbrew tradycji wystawiania utworu – kupca i przedsiębiorcę Jermołaja Łopachina, a nie, jak dotąd bywało, dziedziczkę Lubow Raniewską.
Kalina Zalewska „Teatr”
Czechow Rekowskiego to jest skromne przedstawienie, niefestiwalowe, gdzie każdy dostaje szansę, w pierwszej kolejności pisarz, w drugiej – jego tłumacz, potem aktorzy, a potem widzowie. Reżyser jest po to, by każdemu zrobić dobrze, a sobie na koniec. Najlepiej ma główna: aktorka w roli Raniewskiej. Zachowano utartą hierarchię, że gwiazda jest gwiazda i gra ją najlepsza, Joanna Kasperek.
Maciej Stroiński „Przekrój”
TWÓRCY/REALIZATORZY:
tłumaczenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska
reżyseria: Krzysztof Rekowski
scenografia i kostiumy: Jan Kozikowski
muzyka: Sławomir Kupczak
ruch sceniczny: Filip Szatarski
wideo: Emilia Sadowska
asystentka reżysera: Dagna Dywicka
inspicjent-sufler: Renata Głasek-Kęska
OBSADA: Joanna Kasperek, Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Jacek Mąka, Krzysztof Ogłoza, Wojciech Niemczyk, Łukasz Pruchniewicz, Aneta Wirzinkiewicz, Beata Pszeniczna, Bartłomiej Cabaj, Ewelina Gronowska, Andrzej Cempura, Andrzej Plata
CZAS TRWANIA: 120 min (1 przerwa)
PREMIERA: 21 grudnia 2019
Za rolę Lubow Raniewskiej Joanna Kasperek otrzymała nominację do Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kobiecą kreację aktorską w sezonie 2019/2020.