06. FNT/ WIŚNIOWY SAD

Data i czas wybranego wydarzenia: 22-11-2020 godz. 19:00:00

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Antoni Czechow

WIŚNIOWY SAD

22.11 (niedziela) godz. 19:00/ Duża Scena

SPEKTAKL KONKURSOWY

Historia rosyjskiej arystokratki wracającej z Paryża do prowincjonalnej posiadłości, której istotną część stanowi tytułowy wiśniowy sad, jest parabolą współczesnych niepokojów i emocji. Majątek staje się areną dla wewnętrznego konfliktu bohaterki, która waha się między sprzedażą a utrzymaniem ziem rodzinnych, jednocześnie próbując dokonać rozrachunku z bolesną przeszłością.

Wiśniowy sad w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego jest powrotem do czechowowskich rozważań na temat kondycji człowieka, jego natury i słabości. Klasyka dramatu dziś wystawiana jest często w ujęciu postdramatycznym. Kielecki spektakl proponuje widzom realistyczne, linearne ujęcie historii szlacheckiego rodu stojącego w obliczu życiowej zmiany, zapoznając ich tym samym z klasyczną formą komunikowania scenicznego. Przedstawienie zasłużyło na pozytywne oceny krytyków, którzy docenili reżyserski koncept, aktorstwo oraz warstwę wizualną.

Fragmenty recenzji:

„Wiśniowy sad” Krzysztofa Rekowskiego rozpoczyna się na tle wiśniowych kotar, a scena zasłana jest wiśniowymi serpentynami. Inscenizacja jednak nie opowiada w ten sposób o tytułowym sadzie, który rzadko rodzi owoce […]. Nawiązuje raczej do filmów Davida Lyncha, w których czerwone kotary symbolizują irracjonalność działań i podświadomość bohaterów. Twórcy kieleckiego przedstawienia chcą bowiem zrozumieć bohaterów Czechowa i spotkać ich z dzisiejszą widownią. Zastanawiająca irracjonalność tych bohaterów zdaje się wynikać właśnie ze sfery podświadomości – z zaplątania w związki, własne wyobrażenia i resentymenty […]. Rekowski pozytywnym bohaterem spektaklu czyni więc – wbrew tradycji wystawiania utworu – kupca i przedsiębiorcę Jermołaja Łopachina, a nie, jak dotąd  bywało, dziedziczkę Lubow Raniewską.

 Kalina Zalewska „Teatr”

 

Czechow Rekowskiego to jest skromne przedstawienie, niefestiwalowe, gdzie każdy dostaje szansę, w pierwszej kolejności pisarz, w drugiej – jego tłumacz, potem aktorzy, a potem widzowie. Reżyser jest po to, by każdemu zrobić dobrze, a sobie na koniec. Najlepiej ma główna: aktorka w roli Raniewskiej. Zachowano utartą hierarchię, że gwiazda jest gwiazda i gra ją najlepsza, Joanna Kasperek.

Maciej Stroiński „Przekrój”

 

TWÓRCY/REALIZATORZY:

tłumaczenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska

reżyseria: Krzysztof Rekowski

scenografia i kostiumy: Jan Kozikowski

muzyka: Sławomir Kupczak

ruch sceniczny: Filip Szatarski

wideo: Emilia Sadowska

asystentka reżysera: Dagna Dywicka

inspicjent-sufler: Renata Głasek-Kęska

OBSADA: Joanna Kasperek, Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Jacek Mąka, Krzysztof Ogłoza, Wojciech Niemczyk, Łukasz Pruchniewicz, Aneta Wirzinkiewicz, Beata Pszeniczna, Bartłomiej Cabaj, Ewelina Gronowska, Andrzej Cempura, Andrzej Plata

CZAS TRWANIA: 120 min (1 przerwa)

PREMIERA: 21 grudnia 2019

Za rolę Lubow Raniewskiej Joanna Kasperek otrzymała nominację do Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kobiecą kreację aktorską w sezonie 2019/2020.

Miejsce: Duża Scena