07. FNT / 59.RST - Białe Małżeństwo

 

SPEKTAKL KONKURSOWY

 

Jedna z bardziej kontrowersyjnych sztuk Tadeusza Różewicza i choć napisana została w ubiegłym stuleciu, wraz z emancypacją kolejnych pokoleń wciąż zyskuje na aktualności. W realizacji Martyny Łyko spektakl przyjmuje wyraźnie kobiece spojrzenie, bo w obsadzie znalazły się wyłącznie kobiety – aktorki oglądamy również w rolach męskich. Narrację w spektaklu prowadzą dorastające Bianka i Paulina. Dziewczyny poznają świat swoich emocji, próbują odnaleźć własną tożsamość i zrozumieć budzącą się w nich seksualność. Oczami dojrzewających kobiet obserwujemy rodzinny dom, a w nim: relacje władzy, ukute układy, zależności i konwenanse, a przede wszystkim ludzi zamkniętych w genderowo uwarunkowanych nakazach społecznych. Postawy te budzą niepokój i niezrozumienie młodych w kontekście namiętności i pragnień, które nierozumiane lub ukryte miotają ich bliskimi. Spektakl odszyfrowuje Różewiczowską inspirację życiorysami polskich emancypantek na drodze do równości, a w intencji realizatorów również narodzin i kształtowania się podmiotowości w każdej i w każdym z nas.

 

FRAGMENTY RECENZJI:

 

Martyna Łyko z pełną tragizmu trafnością opowiedziała o różnych obliczach opresji wobec kobiet i świecie, w którym ludzie chowają się za maskami. Warto obejrzeć to, zainspirowane dramatem Różewicza, przedstawienie, delektując się przy tym napisanymi przez niego dialogami i słowami, które nie zawsze są miłe, ale za to skłaniają do refleksji. „Białe małżeństwo” to dowód, że teksty wrocławskiego poety i dramaturga są nieskończonym źródłem inspiracji.

Michał Hernes, tuWroclaw.com

 

Anna Maria Karczmarska i Mikołaj Małek zbudowali dekoracje w jaskrawych kolorach, soczyste (podsycane światłem) tonacje różu, zieleni, pomarańczy wyrażają emocje bohaterek. Zwisająca w głębi sceny kotara skrywa tajemnicę do finału, kiedy to przy wielkim zwierciadle zobaczymy nagą kobietę (nagość jest cielistym kostiumem). (…) Spektakl jest wyrównany aktorsko, ale mnie do gustu przypadła najbardziej rola Ciotki w wykonaniu Agaty Skowrońskiej. Nie tylko charakterystyczna barwa głosu wyróżnia aktorkę, ale też bogata w środki, wyrazista gra.

Adam Zawadzki, Nowa Siła Krytyczna

 

TWÓRCY/REALIZATORZY:

Opracowanie tekstu i reżyseria: Martyna Łyko

Scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska, Mikołaj Małek

Muzyka: Maurycy Raczyński

Choreografia: Tobiasz Sebastian Berg

 

Obsada: Aleksandra Chapko, Beata Śliwińska, Bożena Baranowska, Agata Skowrońska, Jolanta Zalewska, Monika Bolly, Iwona Kucharzak-Dziuda, Katarzyna Baran (gościnnie)

 

Premiera: 13 marca 2021

Czas trwania: 120 min

 

Spektakl dla widzów od 16 roku życia

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

Po każdym spektaklu zapraszamy na rozmowy z twórcami, które poprowadzi Tomasz Domagała

 

więcej o spektaklu

 

Miejsce: Duża Scena - Teatru im. Wandy Siemaszkowej