Ułatwienia dostępu
Repertuar

fnt rzeszów

07. Festiwal Nowego Teatru
59. Rzeszowskie Spotkania Teatralne

 

mf transmisje

trans-misje

teatr

 

 

 

 

Aktualności
„Celineczka” wejdzie do repertuaru Teatru im. Wandy Siemaszkowej

„Celineczka” wejdzie do repertuaru Teatru im. Wandy Siemaszkowej



Miło nam poinformować, że decyzją dyrektora Jana Nowary „Celineczka” autorstwa Katarzyny Matwiejczuk w lutym 2021 roku wejdzie do repertuaru naszego Teatru. Spektakl wyreżyseruje Kamila Siwińska.

 „Celineczka” to jeden ze scenicznych projektów, które powstały jako pokłosie pierwszej edycji Teatralnego Speed-Datingu, przedsięwzięcia zrealizowanego w ramach Sceny Nowej Dramaturgii. W lutym ubiegłego roku autorzy tekstów i reżyserzy spotkali się w Rzeszowie, aby w zabawie przypominającej popularne „szybkie randki” skonfrontować swoje wizje, zamierzenia i wrażliwości. W trakcie bardzo krótkiego spotkania dobrali się w pary i opracowali wstępny plan realizacji wspólnego pomysłu. „Celineczka” jest jednym z trzech zamierzeń par autor-reżyser, które zostały wystawione w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w formie czytań performatywnych.

„Celineczkę” zaprezentowano widzom w listopadzie 2019 roku jako wydarzenie towarzyszące 06. Festiwalu Nowego Teatru. Czytanie w wykonaniu aktorów rzeszowskiego Teatru spotkało się z entuzjazmem publiczności, a podczas spotkania publiczności z twórczyniami i aktorami odbyła się długa i ożywiona dyskusja.  Jak mówi autorka tekstu Katarzyna Matwiejczuk „Sztuka jest dalekim echem klasycznej baśni Andersena oraz próbą postawienia na nowo pytania ‘być albo nie być’ w radykalnej formie: czy mamy prawo dawać życie tylko dlatego, że ‘bardzo tego pragniemy’? Miniatura rozgrywa się w poczekalni kliniki in vitro. Naja, samotna kobieta, postanawia postarać się o dziecko. W poczekalni kliniki spotyka dziewczynkę, której obecności Naja nie potrafi sobie wytłumaczyć. Bohaterki zaczynają rozmawiać. Naja dzieli się z Celineczką obawami dotyczącymi istoty rodzicielstwa i odpowiedzialności.”

Jak podkreśla dyrektor Jan Nowara, o wyborze „Celineczki” jako przyszłego spektaklu Teatru Wandy Siemaszkowej zdecydowała waga tematu, który podejmuje sztuka. Statystyki wskazują, że w dzisiejszym świecie coraz więcej par ma problem z posiadaniem biologicznego potomstwa. Młodzi ludzie, którzy pragną zostać rodzicami korzystają z pomocy klinik leczenia niepłodności i często decydują się skorzystać z metody sztucznego zapłodnienia. Szeroko dyskutowany i ważny społeczny problem został przez reżyserkę ukazany w sposób ciekawy, subtelny i czuły.

Katarzyna Matwiejczuk jest z wykształcenia filmoznawczynią, z zamiłowania pieśniarką ludową, pisarką, dramaturżką, eseistką muzyczną i tłumaczką. Mieszka w Jedzbarku na Warmii. W swoim dorobku ma minipowieść „Jura” nagrodzoną przez olsztyński oddział SPP nagrodą za debiut roku 2016. Jest również laureatką I nagrody 28. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży za sztukę „Wnuczka Słońca”. Od 2015 roku uczestniczy
w Pracowni Dramatu działającej przy Olsztyńskim Teatrze Lalek. Kamila Siwińska to absolwentka reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz multimediów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jest laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszy spektakl na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Zadebiutowała
w Teatrze Nowym w Poznaniu spektaklem „Sophie”. Zajmuję się także fotografią.

Scena Nowej Dramaturgii jest platformą skupioną na współczesnych metodach tworzenia opowieści teatralnych, a jej celem ich rozwijanie i wspólna dyskusja nad tekstami. Kuratorami SND są reżyserka Martyna Łyko oraz Witold Mrozek, krytyk teatralny i dziennikarz. Konsultacje eksperckie uczestnikom projektu udziela reżyserka i dramaturżka Weronika Szczawińska.

W styczniu zakończył się nabór do II edycji Teatralnego Speed-Datingu, który odbędzie się
w Teatrze w weekend 22-23 lutego.

Wciąż można zgłaszać chęć udziału w Letniej Rezydencji Literackiej – drugiej inicjatywie Sceny Nowej Dramaturgii.  To rezydencja dramatopisarska, która odbywa się latem w Rzeszowie. Na czas pobytu Teatr oferuje uczestnikowi zakwaterowanie i stypendium. Pierwszą rezydentką została Aldona Kopkiewicz, która podczas wizyty w naszym mieście napisała dramat „Febra”, również wystawiony w formie czytania performatywnego. Letnia Rezydencja Literacka to pierwsza w Polsce oferta dla autorek i autorów tekstów, którzy chcą spróbować swoich sił
w pisaniu dla teatru. Nabór do tegorocznej edycji trwa do 22 marca.

KWESTIONARIUSZ I SZCZEGÓŁY

 

 

 

 

 


Galeria:
Spektakle

Newsletter

TEATR RZESZÓW NA FACEBOOKU