Ułatwienia dostępu

63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 04 Festiwal Arcydzieł – werdykt

grafika promocyjna

Podczas dzisiejszej gali finałowej  63. RST: 04 FA ogłoszono werdykt Jury, wyniki plebiscytu Publiczności oraz Nagrodę Dziennikarzy. Jury w składzie: Małgorzata Warsicka • Justyna Szafran • Tomasz Domagała • Juliusz Chrząstowski • Tomasz Miłkowski, po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych postanowiło przyznać:

  • NAGRODĘ GŁÓWNĄ Festiwalu Arcydzieł, statuetkę „Wanda”– dla spektaklu „REJS. HISTORIA” w reż. Radka Stępnia z Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu – za poruszający spektakl, ukazujący dojrzewanie wewnętrzne bohatera, będące jednocześnie częścią procesu jego odchodzenia; także przedstawienie obraz/przemian Polski i jej obciążeń, trwania między dojrzałością a niedojrzałością, poszukiwania miejsca w powojennej Europie.
  • NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI otrzymał spektakl „FERDYDURKE” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie.
  • NAGRODĘ DZIENNIKARZY otrzymał spektakl „NIECH NO TYLKO ZAKWITNĄ JABŁONIE” A. Osieckiej w reż. W. Kościelniaka z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku – za przenikliwą refleksję na temat powtarzalności mechanizmów i kontekstów dziejowych. Wydobycie na nowo głębokich znaczeń i liryzmu z kompilacji tekstów prasowych i poetyckich. Oryginalną formę spektaklu i znakomitą aktorską realizację przywołującą istotę twórczości i osobowości Agnieszki Osieckiej.
  • WYRÓŻNIENIE JURY DZIENNIKARZY Ponadto jury dziennikarskie wyróżnia zespół aktorski spektaklu „FERDYDURKE” wg Witolda Gombrowicza, reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie. Za wybitne aktorstwo i trafne ożywienie dzieła Witolda Gombrowicza.

 

Ponadto Jury przyznało

NAGRODY AKTORSKIE:

  • Nagroda dla Mateusza Łasowskiego za rolę Łopachina w „Wiśniowym sadzie” w reż. Pawła Łysaka z Teatru Powszechnego im. Z. Hubnera w Warszawie, za znakomity portret człowieka próbującego ratować świat i społeczność wbrew im samym, rozdartego między uczciwością wobec bliskich sobie ludzi a szansą, która nadarza się na skutek ich katastrofy i oderwania od rzeczywistości. 3000
  • Nagroda dla Artema Manuilova za rolę Firsa w „Wiśniowym sadzie” w reż. Pawła Łysaka z Teatru Powszechnego im. Z. Hubnera w Warszawie za poruszający głos rozpaczy, będący reinkarnacją mitu Kassandry w świecie bezwzględnej wojny. 3000
  • Nagroda dla Krzysztofa Szczepaniaka za rolę Józia w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie za rolę Józia, rozdwojonego między komentowaniem rzeczywistości a zanurzeniem w onirycznym świecie.
  • Nagroda dla Marii Seweryn za rolę Młodziakowej w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie, za wolność poszukiwań w surrealistycznej konwencji, ukazującej jałowość powierzchownej postępowości. 3000
  • Nagroda dla Sebastiana Perdeka za rolę Miętusa w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie, za rolę bohatera, owładniętego obsesyjnym uwielbieniem parobka, symbolizującego tu prostotę i prawdę.
  • Nagroda dla Jana Romanowskiego za rolę Gombrowicza (1983) w spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu za rolę bohatera wyjeżdżającego do Argentyny, bez świadomości, że opuszcza Polskę na zawsze, walczącego o swoją osobność w świecie oczekującym podporządkowania. 3000
  • Nagroda dla Mikołaja Grabowskiego za rolę Witolda Gombrowicza (1963) w spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu. Za kreację bohatera powracającego po 24 latach do Europy bohatera, pełną dystansu do samego siebie i gotowości do zrozumienia powojennych przemian, za szczerość i głęboką prawdę aktorskiej kreacji.
  • Nagroda Zespołowa dla aktorek spektaklu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reż. Wojciecha Kościelniaka z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku za pełne pasji, energii i stuprocentowej obecności aktorstwo, będące podstawą znakomicie opowiedzianej historii: tej przez małe h oraz tej  – ważniejszej duchowej – zaklętej w portretującym rzeczywistość pejzażu miejsca i czasu.

 

NAGRODY REALIZACYJNE:

  • Reżyseria

Nagroda dla Radka Stępnia za „Rejs. Historia” z Teatru Nowego I. Cywińskiej w Poznaniu, ukazujący duchowe przemiany Witolda Gombrowicza, prześwietlone przez przemiany historii, od czasów przedwojennych po lata 60. ubiegłego wieku, spektakl daje impuls do refleksji nad światem, wciąż tkwiącym w kleszczach stereotypów.

  • Muzyka

Nagroda dla Dominika Strycharskiego za muzykę do spektaklu „Wiśniowy sad” w reż. Piotra Łysaka z Teatru Powszechnego w Warszawie za stworzenie niezwykłej ścieżki dźwiękowej katastrofy naszego świata, bardziej przerażającej, niż pęknięcie czechowowskiej struny.

  • Scenografia

Nagroda dla Justyny Elminowskiej za scenografię spektaklu „Titanic” reż. Michała Siegoczyńskiego z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, za pełną znaczeń przestrzeń, która umożliwia aktorom i widzom niezwykłą podróż przez świat współczesnych mitów.

 

WYRÓŻNIENIA JURY:

  • Muzyka

Wyróżnienie dla Karima Matusewicza za pejzaż dźwiękowy spektaklu „Ferdydurke”w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie za stworzenie olśniewającej dźwiękowej narracji, wyznaczającej kontrapunkt dla wyrafinowanej pracy zespołu aktorskiego.

  • Dział literacki

Wyróżnienie dla Magdaleny Koryntczyk, Rafała Michalczuka, Grzegorza Myćki za teatralny program w formie pokładowego dziennika do spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia z Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu – za niesamowity pomysł, znakomitą realizację graficzną i merytoryczną.

  • Aktorskie

Wyróżnienie dla Pawła Kruszelnickiego za role Jacka, Di Caprio w spektaklu „Titanic” w reż. Michała Siegoczyńskiego z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, jego role dowodzą umiejętności przemiany postaci, utożsamiania z nimi i dystansu.

Wyróżnienie dla Antoniny Choroszy za role Matki, Milionerki, Cesarzowej w „Rejsie. Historia”, za wykreowanie kobiet silnych, gotowych stawić czoła dziwności tego świata.

Wyróżnienie dla Mateusza Marczydło za rolę Psa w spektaklu „Dzieci z Bullerbyn” w reż. Sławomira Narlocha z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za stworzenie postaci szlachetnej, czułej i nieoczywistej, środkami na co dzień w teatrze używanymi nie często: aktorską intuicją i sercem.

Wyróżnienie dla Roberta Chodura za rolę Koguta/Kury w spektaklu „Dzieci z Bullerbyn” w reż. Sławomira Narlocha z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za niezwykle barwną, pełną czułości kreację, która jednoczy wszystkie pokolenia, przenosząc je do krainy dzieciństwa.

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Współfinansowano ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego.

zestaw logotypów