Logotyp

Biennale Plakatu Teatralnego

Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego stanowi przegląd twórczości plakatowej związanej z promocją sztuki teatralnej, operowej, koncertowej bądź wydarzeń okołoteatralnych, który Teatr im. W. Siemaszkowej organizuje od trzydziestu sześciu lat. Konkurs jest jednym z najbardziej znanych i prestiżowych wydarzeń tego typu na świecie, a do udziału w nim zgłaszają się twórcy z wielu krajów. Zauważalnym od kilku edycji trendem jest wzrost zainteresowania konkursem wśród artystów z Azji, a zwłaszcza z Chin. W roku 2022 do konkursu Biennale nadesłano prawie tysiąc prac z całego świata.

Pieczę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje jego pomysłodawca, kurator i jeden z jurorów wszystkich edycji – Krzysztof Motyka.

 

„Plakat oparty jest na grafice. Ma na celu przede wszystkim połączenie aspektu twórczego i praktycznego, z naciskiem na funkcję komunikacyjną, edukacyjną i informacyjną. W przypadku takich dzieł istotna jest refleksja o relacji między tradycjami a rozwojem kulturowym, który jest inny na różnych kontynentach (…). Plakat nie jest już jedynie elementem miejskich ulic, ale pełnowartościowym nośnikiem przemian społecznych i kulturowych na kontynentach, a co za tym idzie – wzajemnego wzbogacania się, poznania i dyskusji.

Plakat ożył z pełną mocą, i stając się sztuką, żyje własnym życiem, jest także równorzędnym artefaktem artystycznym i kolekcjonerskim. Jako druk graficzny jest zazwyczaj odpowiednio oznaczony i sygnowany. Odzwierciedla aktualne trendy, kładąc nacisk na przejrzystość, zwięzłość przekazu i równowagę estetyczną. Reaguje na zmiany czasów, budzi emocje, a także jest narzędziem informacyjno-komunikacyjnym. Jego celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej, bycie widocznym, przekazywanie wiadomości oraz stworzenie przestrzeni do reakcji, wrażeń i dyskusji”.

(Karel Mišek, partner i juror kilku edycji Biennale)

    Skip to content